MARKA LOKALNA

Marka Lokalna Komturia Natury to zrzeszenie lokalnych producentów, wytwórców, rękodzielników i usługodawców, którzy cenią sobie ponad wszystko prawdziwość i autentyczność regionu, w którym żyją, którzy w doskonały sposób łączą w swojej działalności tradycję i lokalność z nowoczesnością.

Wyrób lub usługa, z którą utożsamiają się mieszkańcy regionu, produkowana w sposób niemasowy i przyjazny dla środowiska, z surowców lokalnie dostępnych, oparty na tradycjach.

Produkt lokalny staje się wizytówką regionu poprzez wykorzystanie jego specyficznego i niepowtarzalnego charakteru oraz zaangażowanie mieszkańców w rozwój swojego miejsca zamieszkania.

Produkty i usługi przygotowane dla klientów pod marką lokalną niosą w sobie wartości, które zasadniczo wyróżniają je spośród lawiny dostępnych dóbr. Są to:

– związek z regionem powstawania
– przyjazność dla środowiska
– tworzenie lokalnych miejsc pracy

Te trzy cenne cechy decydują o charakterze producentów, produktów i klientów, sprawiając jednocześnie, że marka lokalna jest wyróżnikiem regionu, produktów i klientów.

„Każda marka lokalna pełni określone funkcje. Poza identyfikacją z miejscem, funkcją integrującą lokalną społeczność oraz formą aktywizacji lokalnych przedsiębiorców, każda marka lokalna pełni też funkcje promocyjną. Dla regionu, lokalnych produktów i budowania wartości identyfikacji z miejscem jest to funkcja szczególnie ważna. W pewnym sensie marka lokalna przejmuje cześć funkcji związanych z marketingiem terytorialnym. W przypadku marki lokalnej stworzonej dla obszaru działania Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania Ziemi Człuchowskiej dokonano wyboru nazwy „Komturia Natury”

„Za marką kryją się obietnice. To one gwarantują nam jakość, niepowtarzalność, wyjątkowość. Produkty markowe dają konsumentowi szanse na to, że może on oszczędzić czas, który jest niezbędny na poszukiwania produktu lub usługi. Marka to silne narzędzie, które daje nam gwarancję jakości, trwałości oraz stabilności korzyści, które są nam oferowane.

W przypadku marki lokalnej potencjalnych obietnic może być wiele i w pewnym sensie są one uzależnione od poszczególnych produktów, ale bezspornie zawsze należą do nich elementy nawiązujące do danego regionu. To właśnie jego wyróżniki dają nam potencjał do budowania rozpoznawalności marki.”

„Wskazane atrybuty marki „Komturia Natury”, to lokalność, autentyczność, otwartość na odkrywców oraz aktywność. Pierwszy z atrybutów, czyli „lokalność” akcentuje silny związek z regionem, który może objawiać się specyficzną recepturą, lokalnymi surowcami, legendami czy też odwołaniem do historii regionu lub jego walorów przyrodniczych. Drugi ze wskazanych w Koncepcji budowania Marki Lokalnej dla obszaru LGD Ziemi Człuchowskiej atrybutów, odwołuje się do autentyczności, czyli do udowodnienia cech takich jak lokalność produktów, autentyczność receptur. Trzecim atrybutem marki jest otwartość na odkrywców. Oznacza to nic innego jak możliwość eksploracji i samodzielnego odkrywania przyrody, historii i „tajemnic” dostępnych dla każdego turysty. Ostatnią wskazaną wartością marki jest „aktywność”, którą rozumiemy jako siłę sprawczą wywodzącą się ze społecznościowego charakteru marki lokalnej.”

Pliki do pobrania:
Scroll to Top
Skip to content